AH’s pick up point in Heemstede maakt een ton omzet per week

Posted by on dec 1, 2012 in blog bericht, home, Nederland, nederlands, Nieuws

Albert Heijn´s PUP bedient 530 klanten per week

Een maand na de opening van Albert Heijn´s Pick Up Point in Heemstede is de weekomzet van dit testformat al de ton genaderd. En wellicht al gepasseerd. Dat blijkt uit een rekensom van het kaliber ´op de achterkant van een bierviltje´.

Om de som te kunnen maken zijn – behalve een bierviltje en een pen – de volgende drie ingrediënten nodig:

Eén: op het EFMI Najaarscongres dat op 21 november jongstleden plaatsvond, zei AH-directeur Sander van der Laan dat de gemiddelde online bestelling een factor 8 hoger ligt dan de gemiddelde kassabon bij Albert Heijn.

Twee: tijdens Ahold’s Capital Market Days een week later in Philadelphia, vertelde Ahold’s chief commercial & development officer James McCann dat in Heemstede al 530 klanten wekelijks hun online bestelde boodschappen ophalen.

Drie: volgens cijfers van GfK was de gemiddelde kassabon in Nederland in week 47 (van 19 tot 25 november) 22 euro.

De 530 klanten die bij het ophaalpunt van Albert Heijn in Heemstede komen voorrijden, vertegenwoordigen een volume van 4240 reguliere transacties (8 keer 530). Berekend naar de waarde van de gemiddelde kassabonkomt dit overeen met een weekomzet van ruim 93 duizend euro (4240 keer 22 euro).

Nu is die 22 euro een gemiddelde voor alle Nederlandse supermarkten. Het is aannemelijk dat de gemiddelde kassabon bij Albert Heijn hoger uitpakt. Vandaar dat het waarschijnlijk is, dat er in Heemstede al voor een ton aan boodschappen wordt gepind.

Natuurlijk zijn er kannibalisatie-effecten en zegt dit alles niets over het rendement van deze online omzet. Maar de snelle opbouw van het omzetniveau toont wel aan dat het vertrouwen van Ahold in de levensvatbaarheid van dit nieuwe format gerechtvaardigd is.

Albert Heijn gaat het assortiment van online verdrievoudigen tot 24 duizend items. Daarmee komt het online aanbod op het niveau van AH XL, ’s lands meest gewaardeerde winkelformule. Dit, in combinatie met de uiterst belangrijke feestdagen-omzet die eraan zit te komen, zal de weekomzet voor het gratis ophaalgemak alleen maar verder doen toenemen. Want de service verlicht een deel van de kerststress waarmee consumenten te maken hebben.

Interessant is, hoe de ophaalomzet bij Albert Heijn zich in januari manifesteert. Als de feestdagen achter de rug zijn, en de consument traditioneel de hand weer op de knip houdt. Feit is wel, dat dan veel meer klanten het gemak van het gratis ophalen zullen hebben ervaren.