Albert Heijn mist half miljard omzet

Posted by on nov 9, 2012 in blog bericht, home, Nederland, nederlands, Nieuws
De AH-bedrijfsleider is geschokt

Albert Heijn mist 500 miljoen euro omzet per jaar, omdat ze onvoldoende weet wat de oudere consument wil. Bovendien weet AH de eigen klanten onvoldoende te bereiken met communicatie en promoties.

Het is een van de meest opvallende resultaten van een veel bredere en diepere crossmedia-analyse van GfK, die is te lezen in Tijdschrift voor Marketing.

Ouderen die doorgaans klant zijn bij Albert Heijn, blijken vaak gevoelig voor een doordeweekse promotie van concurrenten als Aldi, Lidl en vooral C1000. Albert Heijn laat hierdoor volgens GfK jaarlijks liefst 500 miljoen euro aan omzet liggen.

Dit is vijf procent van de omzet. Een schokkende statistiek in de foodbranche waar elk tiende procentpunt aan marge en marktaandeel behoorlijk doortikt in de absolute omzet en winst. Met name in vers, houdbare zuivel, sanitaire producten, schoonmaakmiddelen, frisdrank en conserven valt volgens het onderzoek nog veel te verbeteren.

Genoemde categorieën vormen de bulk van de supermarkt, dus is dit een groot probleem (positief geformuleerd: een grote kans) voor de marktleider. Omdat C1000 het grootste deel van de gemiste omzet vertegenwoordigt, werkt de afbouw van deze formule en de overgang van de winkels naar de veel minder promotioneel gedreven Jumbo-formule in het voordeel van Albert Heijn.

Misschien dat Jumbo op deze manier concurrent Albert Heijn helpt om een deel van de gemiste omzet terug te winnen. Maar dan zal volgens GfK wel de communicatie-mix van de marktleider moeten veranderen, met meer promoties door de week. Te communiceren via… de krant. Daar zullen de dagbladen weer blij mee zijn. Zo kunnen zij Albert Heijn – ooit ’s lands grootste dagbladadverteerder – weer als adverteerder verwelkomen.

Lees hier de analyse in Tijdschrift voor Marketing: TVM11_CASE2012