Apple is crimineel interessant design

Posted by on jan 10, 2013 in blog bericht, home, Internationaal, nederlands

Mike Press

Door het succes van Apple stijgt de criminaliteit in New York voor het eerst sinds jaren. Dat blijkt uit de diefstalstatistieken van het afgelopen jaar. De oplossing is niet meer blauw op straat, maar heeft alles te maken met… design.

Voor het eerst in 20 jaar is het aantal diefstallen in New York toegenomen. De verklaring is volgens burgemeester Bloomberg de toename van incidenten waarbij de buit bestaat uit iPhones of iPads. In 2012 werden liefst 3890 meer diefstallen van Apple hardware gemeld dan in 2011. Daarmee is Apple indirect verantwoordelijk voor deze opvallende stijging, die als een verrassing komt voor de ordehandhavers in New York.

Voor de Schotse designprofessor Mike Press komt deze toename helemaal niet als een verrassing. “In het verleden heeft de opkomst van de mobiele telefonie de criminaliteitscijfers doen exploderen”, zegt Press, een deskundige op het terrein van criminaliteitspreventie door middel van design. “Iedereen was ineens een potentieel doelwit.”

Alles heeft volgens Press dezelfde cyclus: een nieuw product wordt ontworpen zonder dat de ontwerpers er rekening mee houden dat het wel eens interessant kan zijn voor dieven. Vervolgens blijkt dit daadwerkelijk ook zo te zijn, waarop de producten alsnog worden aangepast en beter beveiligd, zodat ze minder interessant zijn voor dieven.

“Kijk maar naar het openbreken van auto’s en wat daartegen is gedaan”, zegt Press. “Het is een voortdurend proces van aanpassing achteraf. Zo worden tassen ontworpen met de opening aan lichaamszijde en kun je allerlei software toevoegen om je mobiele apparatuur te beveiligen. Ook dat is design.

Voor de designeditie van Tijdschrift voor Marketing (Afdormatie Groep) heb ik een uitgebreid interview gedaan met Mike Press. Daarin gaat hij dieper in op ‘design thinking’. Ofwel creativiteit en innovatie uitlokken door designtechnieken en het combineren van ogenschijnlijk totaal verschillende zaken.

Bijvoorbeeld: wat de gezondheidszorg kan leren van Apple. Of: waarom patiënten met type 2 diabetes zo’n goede match zijn met hondenbezitters. En Press licht toe waarom Afrika zo’n belangrijke leverancier gaat worden van creatieve digitale ontwerpen. Press is een onderhoudende spreker met een interessant gedachtengoed. In februari verschijnt het interview. Lezen dus!