De ´drives´ in Frankrijk jagen retailers op kosten

Posted by on feb 4, 2013 in blog bericht, home, Internationaal, nederlands

´Le Drive´ van Intermarché

De ondernemer van de Intermarché in het Normandische plaatsje Percy (2300 zielen) heeft slechts 16.500 euro geïnvesteerd om zijn klanten de service van het ophalen van online bestelde goederen aan te bieden. Hij realiseerde er binnen drie maanden een omzetaandeel van 8 procent mee.

Doelstelling is structureel 4 procent van de omzet te realiseren via de ‘drive’, zoals de Fransen het noemen. Klanten vinden de gratis service fantastisch en zijn blij verlost te zijn van die vervelende klus die boodschappen doen heet. Als de klant het eenmaal heeft geprobeerd, is er voor de retailer geen weg terug. Want de buren hebben binnenkort ook een drive…

In dit filmpje blijkt hoe de Intermarché dit aanpakt. Vooral het moment dat de medewerkster zich met winkelwagentje uit de achteruitgang van de winkel wurmt, is bijna aandoenlijk. In het magazijn heeft ze de in de winkel samengestelde orders klaargezet. Eerst de schappen vullen en ze dan weer legen ten bate van de online klant. Beter kan inefficiëntie niet in beeld worden gebracht.

Frankrijk is internationaal toonaangevend als het om ophaalpunten van online bestelde levensmiddelen gaat. Feit is, dat de Fransen elkaar gek maken en een enorme luchtbel opblazen die over een jaar of twee zal knappen. Met als resultaat meer kosten, minder rendement en vervolgens consolidatie.

Hoe dat zit? Dat staat in mijn artikel dat zal verschijnen in het februarinummer van FoodPersonality.