De barcode: 60 jaar jong en uiterst dynamisch

Posted by on okt 23, 2012 in blog bericht, home, Internationaal, nederlands

Deze maand bestaat de streepjescode zestig jaar. Nieuwe ontwikkelingen zoals RFID en Near Field Communication (NFC) leken de streepjescode definitief met pensioen te sturen, maar de realiteit is anders. Door de digitale revolutie, ontketend door m-tail, spelen streepjescodes en QR-codes net een sleutelrol in het koppelen van de fysieke en virtuele retail-realiteit.

Gepatenteerd in oktober 1952 door de uitvinders Woodland en Silver, en nog steeds actueel anno 2012: de barcode. Waar innovaties op basis van radio-technologie (RFID en NFC) nog steeds hun haalbaarheid moeten bewijzen, is de barcode – of de hiervan afgeleide QR-code – een dik bewezen succes. Of de codes nu gelezen worden door laserscanners of door de lenzen van smartphones of tablets, ze spelen een sleutelrol in de dynamiek van de digitale retail revolutie.

Een artikel dat ik hierover heb geschreven voor RetailDetail kunt u hier lezen.