De super moet de consument helpen om minder te verspillen

Posted by on jun 6, 2013 in blog bericht, home, Nederland, nederlands

Jumbo Foodmarkt snijdt groente op maat

De consument? Het zal Sander van der Laan worst wezen. Voorverpakte worst welteverstaan. Minimaal per twee of drie verpakt. Als de klant er eigenlijk maar één nodig heeft? “Nou ja, dan stop je die toch gewoon in de diepvries?”, stelt de AH-directeur.

Kijk, zó wordt het nooit wat met dat terugdringen van voedselverspilling. Albert Heijn manifesteert zich hier bij monde van haar directeur als een bedrijf dat niet vanuit de klant denkt, maar vanuit de eigen functionele supply chain.

“Als wij tartaartjes per stuk zouden verpakken, weten we dat we met een heleboel overschotten blijven zitten”, reageerde Van der Laan afgelopen dinsdag tijdens het Food Policy Outbreak-congres. Niet echt bevorderlijk voor het bestrijden van derving.

Maar kun je je processen als retailer dan écht niet anders inrichten? En de medewerkers instrueren om een klant desgevraagd van één product te voorzien, en het andere om te verpakken, zelf in te vriezen of anderszins te verwerken in maaltijden?

Verwijzend naar strikte regels over voedselveiligheid en wetend dat de systemen van IT, productdatabestanden en logistiek dusdanig star zijn dat dit onmogelijk is, zal bovenstaande idee gelijk naar de prullenbak worden verwezen.

De kern van de vraag blijft echter overeind: het einde van de efficiënte supply chain is een puur functionele supermarkt waar gestapelde voedingsmiddelen rationeel worden verkocht. Niet bepaald de plaats waar klanten maatwerk kunnen krijgen en geïnspireerd worden om creatief om te gaan met voeding. Zodat ze gerichter kunnen inkopen en ook met de restjes een dag later nog een lekkere maaltijd kunnen bereiden.

In plaats van het teveel gekochte product of de resten van de maaltijd van gisteren in de vuilnisbak te gooien. Want volgens de Monitor Voedselverspilling gooit elke consument jaarlijks tussen de 80 en 150 kilo aan voeding weg en is daarmee de grootste verspiller in de keten. Supermarkten hebben de plicht om hun klanten te inspireren om hier wat tegen te doen.

Natuurlijk gebeurt er al veel goeds in de retail – Van der Laan somde de prestaties van Albert Heijn allemaal keurig op afgelopen dinsdag – maar feit is dat de consument nog steeds veel te veel weggooit. En zelfs meer dan twee jaar geleden. Dan gaat er toch ergens iets mis.

Een ‘knotsgekke’ suggestie dat supermarkten hierin een opvoedende rol zouden moeten spelen. Dat vindt Dick Veerman, voorman van de intellectualistische website Foodlog, waar een incrowd van voedselkenners elkaar regelmatig de maat neemt over voedselweetjes. Met vragen als – en ik verzin dit niet – “Wordt Blue Band brood duurzamer als er in plaats van houtvezel plantaardig vezel aan wordt toegevoegd?”

Hoewel knotsgek… Als supermarkten en leveranciers van gemaksvoeding ertoe hebben bijgedragen dat veel consumenten het koken zijn verleerd en weinig of geen affiniteit meer hebben met de herkomst van de dagelijkse kost, dan kun je toch ook de omgekeerde weg bewandelen?

Jumbo zit al veel meer op dit spoor. Als je in de Bredase Jumbo Foodmarkt om een halve of zelfs een kwart bloemkool vraagt, wordt dat probleemloos voor je gesneden. Bij de meeste andere supermarkten halen 16-jarige vakkenvullers hier hun schouders over op en wijst de groentechef – indien aanwezig en vindbaar – je op de voorverpakte en voorgesneden bloemkoolroosjes. Goed voor minstens twee personen.

Broccoli is een prima alternatief voor bloemkool. Maar dit laat onverlet dat de consument meer moet worden geïnspireerd. Dat de kookzender 24Kitchen het heft in handen neemt en zich op het verminderen van voedselverspilling richt, is zeer te prijzen. De charismatische grondlegger van 24Kitchen Jan Dekker lichtte dit gisteren toe tijdens Foodpolicy’s Outbreak-congres.

24Kitchen gaat verder waar de supermarkt stopt. Het toont aan dat de Nederlandse supermarkten niet of nauwelijks in staat zijn om hun rationele overdaad van een frisse scheut emotie te voorzien. Wellicht dat de verlichte geesten op Foodlog hierover eens een boom kunnen opzetten. Misschien komen daar wel slimme ideeën uit. Of is dat verspilde moeite?