Jumbo Foodmarkt: een ode aan offline retail

Posted by on mrt 29, 2013 in blog bericht, home, Nederland, nederlands, Nieuws

De offline klant kan ook bij Jumbo Foodmarkt zelf scannen

“De winkel voor de klant van vandaag, morgen en overmorgen.” Zo noemt Jumbodirecteur Frits van Eerd de deze week geopende Jumbo Foodmarkt. Het is een mooie Jumbo die de zintuigen prikkelt. Uiteraard voorzien van de ‘7 zekerheden’, de ruggengraat van de Jumboformule. Maar geenszins een winkel voor de klant van morgen en overmorgen. Want Jumbo negeert online.

Innovatie bij Jumbo gaat over vervagende grenzen tussen food en horeca. Dat levert een puik resultaat op. Los van alle rekensommen over de investeringen en operationele kosten die een indrukwekkende omzet noodzakelijk maken om uit de kosten te komen (naast de steun van leveranciers die naar verluidt ook een duit in het zakje doen) is Jumbo Foodmarkt een prachtige winkel die ook op een andere manier moet renderen: het zal de grotere Jumbo-supermarkten van veel meer culinaire impulsen moeten voorzien.

Maar Jumbo Foodmarkt is het resultaat van een innovatietraject uit de 20e eeuw. Food en horeca die naar elkaar toegroeien is niets nieuws. We leven anno 2013 toch écht in de 21e eeuw, waarin online ook in food een ingrijpend veranderingsproces teweeg brengt. Maar daarover hoor je bij Jumbo nagenoeg niets. Gevolg: een nieuwe stap in de ontwikkeling van de Jumbo-formule die je gerust een ode aan offline retailing kunt noemen.

Terecht wees Frits van Eerd er in zijn openingstoespraak op, dat dit innovatietraject een gigantische klus is geweest. Want het gebeurt binnen een organisatie die volledig gericht is op de ombouw van de overgenomen C1000-winkels naar Jumbo-supermarkten. Een ombouw die nog wel een jaar of twee zal doorgaan.

Twee jaar waarin marktleider Ahold zijn voorsprong in het bouwen en uitrollen van een online supply chain alleen maar zal vergroten. Begin maart opende een Albert Heijn mét een pick-up point voor online bestelde levensmiddelen juist in Breda. Door zich operationeel en qua innovatie volledig op offline te richten, loopt Jumbo het risico over twee jaar met 600 supermarkten op een onoverbrugbare achterstand ten opzichte van Albert Heijn te staan.

Gevraagd naar de positie van online bij Jumbo Foodmarkt geeft Jumbo’s innovatiemanager Ralph Bertrand aan, dat er een cateringmodule in ontwikkeling is, gericht op bedrijven. Een online B2B-idee. Daarbij blijft het als het om online innovatie gaat. Of zit er toch meer in het vat? “Jumbo Foodmarkt biedt nog veel meer mogelijkheden voor de toekomst”, aldus Colette Cloosterman-Van Eerd, directeur formule en marketing. “Steeds meer zelf bereid en ook andere kanalen.”

Of dit duidt op 21e-eeuwse digitale innovatie? Dat weten we nog niet. De familie Van Eerd en hun teams van interne en externe adviseurs hebben de buitenwacht wel vaker verrast. Vooralsnog staat er een mooie Jumbo Foodmarkt voor de klant van vandaag. De digitale klant van morgen en overmorgen moet bij Jumbo nog even geduld hebben…