Lidl heeft een nieuw mediabeleid nodig

Posted by on nov 3, 2012 in blog bericht, home, Internationaal, nederlands

Hard discount? Drie formaten van een A-merk bij Lidl.

Op een besloten bijeenkomst met 3000 aanwezigen bevestigde de nieuwe baas van Lidl in Frankrijk vorige week datgene wat we allemaal al wisten. Lidl is geen hard discounter meer. O la la! Een storm aan media-aandacht was het gevolg. Omdat dit non-nieuws ´officieel´ werd bevestigd. Als Lidl geen hard-discounter wil zijn, heeft het ook een ander mediabeleid nodig.

Als het om externe en interne communicatie gaat, zweren discounters – en zeker die van de harde soort – bij een champignoncultuur: in het donker gedij je beter. Dat betekent een verkrampte relatie met de media, gebrek aan transparantie en als gevolg daarvan veel onjuiste informatie op basis van onbevestigde geruchten.

 Geloofwaardig

De van origine hard-discounter Lidl wil zich laten voorstaan op de kwaliteitsimpuls die het geeft. Door meer verse en verantwoorde voeding op te nemen en meer A-merken en service (bake-off, bijvoorbeeld). Dat is uiteraard geen hard discount meer. Echter, zo’n verschuiving in positionering is alleen geloofwaardig als Lidl zich meer durft open te stellen voor de buitenwereld.

 Drie formaten Nutella

Zo ver is Lidl nog lang niet. De enorme media-aandacht die Lidl vorige week overkwam, had te maken met gelekte informatie uit een besloten bijeenkomst voor 3000 managers van Lidl Frankrijk. De Franse blogger Olivier Dauvers, die het ook al was opgevallen dat drie formaten Nutella wel erg veel is voor een hard discounter, wist moeiteloos uit verschillende bronnen de woorden te noteren van Friedrich Fuchs, de Duitse directeur van Lidl in Frankrijk.

 Open deur

Fuchs trapte de open deur in, dat Lidl het stadium van hard discounter achter zich heeft gelaten. De mediastorm die dit opleverde, was niet zozeer het gevolg van dit non-nieuws, maar vanwege het feit dat een hoge Lidl-manager nu eindelijk eens iets bevestigde. Zelfs al wist iedereen het, tóch werd het nieuws.

 Gevaarlijk

Lidl is ‘playing hard to get’. Dat levert deze media-aandacht op. Op zich een prima resultaat als je als bedrijf gezien wil worden. Maar in de übertransparante digitale wereld anno 2012, is dit ook heel gevaarlijk. Door zo gesloten ze zijn roep je de problemen over jezelf af, zoals in 2009 het geval was. Dat was bijna vier jaar geleden, maar in de donker gedijt ook deze negatieve beeldvorming die op het internet onuitwisbare digitale sporen achterlaat die eenvoudig weer zijn op te roepen.

Ook anno 2012 zit geen enkele organisatie daarop te wachten. En al helemaal niet een ex-hard discounter die zich nu als maatschappelijk verantwoorde retailer wenst te manifesteren.