Sainsbury’s maakt een voordeel van een nadeel

Posted by on okt 20, 2012 in blog bericht, home, Internationaal

Hoe gaat het gezegde ook alweer? ‘Poor people need low prices, rich people love low prices.’ Sainsbury’s heeft onderzocht dat 30 procent van de Britse supermarktklanten vaker kortingsbonnen gebruikt dan een jaar geleden. Niet zozeer de werklozen en gepensioneerden, maar de hardwerkende Britten. Vooral in de meer welvarende marktgebieden wisselen klanten massaal hun bonnen in bij de kassa.

Het onderzoek van Sainsbury’s heeft plaatsgevonden omdat het een jaar geleden haar programma Brand Match heeft uitgerold. Met Sainsbury’s Brand Match garandeert de derde Britse foodretailer dat haar klanten niet duurder zijn voor vergelijkbare merkartikelen als bij de nummers één en twee in Groot-Brittannië: Tesco en Asda.

Bij een besteding van minimaal 20 pond en met minstens één merkartikel, rekenen de Sainsbury’s-kassa’s automatisch uit of er een prijsverschil is met vergelijkbare producten bij Tesco en Asda. Het verschil wordt gelijk goedgemaakt in de vorm van kortingsbonnen, te besteden bij een volgend bezoek aan Sainsbury’s.

In één jaar heeft het systeem liefst 250 miljoen ‘Brand Match Coupons’ uitgedraaid. Dat is is 11 coupons per seconde. Sainsbury’s maakt er trots melding van, maar het grote aantal coupons bewijst wél dat het in principe duurder is dan de twee grootste supermarktorganisaties. De trots van Sainsbury’s is te begrijpen. Het slaagt erin om van dit nadeel een voordeel te maken en met de kortingsbonnen klantentrouw te stimuleren.

Liefst 93 procent van de Britten gebruikt kortingsbonnen bij het afrekenen van de dagelijkse boodschappen en sinds Brand Match loopt, zegt 30 procent van de Britten vaker bonnen in te wisselen bij de kassa. Vooral werkende Britten (33%) doen dit veel vaker dan mensen zonder baan (23%; werklozen en gepensioneerden).

Studenten moeten veel minder van de bonnetjes hebben. Zij vertegenwoordigen slechts 15 procent van de klanten die met de bonntjes naar de kassa gaan. Niet dat de Britse student geld genoeg heeft. Het Britse onderwijssysteem behoort tot het duurste ter wereld. Veel studenten hebben lage prijzen nodig, maar lopen Sainsbury’s voorbij. Zij en andere Britse consumenten hebben een alternatief: Aldi UK en Lidl.