Topretailers: thuis verliezen, maar uit winnen

Posted by on mrt 19, 2012 in home, nederlands, Nieuws

De mondiale top 4 retailers groeien in de jaren tot 2015 gestaag door. Niet zozeer thuis, maar in het buitenland. Tesco groeit elk jaar het snelst met gemiddeld 6,8 procent. De jaarlijkse omzetgroei van Carrefour ligt met 4,2 procent een stuk lager. Dat beweert het Britse onderzoeksinstituut IGD in een nieuw onderzoek.

Ook Wal-Mart (4,85 procent) en Metro Group (5,03 procent) zullen de komende vier jaren hun omzet elk jaar gestaag zien toenemen. Hoewel Tesco het snelst groeit, zal het er vooralsnog niet in slagen om de huidige positie als ’s werelds derde grote retailer te verwisselen voor een tweede plek. 

2014: Tesco groter dan Carrefour

Daarvoor is het omzetverschil met Carrefour nog steeds te groot. Zelfs zonder de omzet van de afgesplitste discounttak Dia (goed voor een omzet van ruim 10 miljard euro in 2011), is Carrefour met een omzet van 113,6 miljard euro in 2011 nog steeds ruim de helft groter dan Tesco (75,5 miljard euro).

IGD merkt echter op dat het omzetcijfer van Carrefour inclusief de omzet van Carrefour’s partners en franchisers is. En die is aanzienlijk. Zonder de omzet van de franchisers komt Carrefour uit op een omzet van 81,3 miljard euro in 2011. Als we daar de gemiddelde groeipercentages op loslaten, zal Tesco Carrefour in 2014 hebben ingehaald.

Op juiste moment in juiste markten

De mondiale toppositie van Wal-Mart blijft onaantastbaar. De Amerikanen weten hun mega-omzet van ruim 320 miljard euro in 2011 volgens IGD jaar in jaar uit met 4,85 procent te laten groeien. Ondanks de relatief snellere groei van Tesco en Metro Group (vierde in 2011 met 66,7 miljard euro omzet en een verwachte jaarlijkse groei van 5,03 procent) zijn de absolute verschillen nooit bij te benen.

“Deze mondiale spelers groeien door, omdat ze op het juiste moment in de juiste markten aanwezig zijn”, zegt IGD’s topvrouw Joanne Denney-Finch. “Internationale omzetgroei zal het sterkst zijn in opkomende markten als China, Latijns Amerika, Turkije en Indonesië. De top 4 mondiale retailers zullen de komende jaren naar verwachting dubbelcijferige groei realiseren in deze zich snel ontwikkelende regios.”

Grotere afhankelijkheid van het buitenland

Een goede prestatie in het buitenland staat of valt echter met een sterke positie in de thuismarkt. En juist daar hebben de genoemde top 4 retailers nogal wat te stellen. De problemen van Tesco en Carrefour zijn bekend. Metro heeft nog steeds ondermaats presterende divisies als warenhuizen en hypermarkten als een blok aan het been.

Voor Metro Group verwacht IGD slechts één procent gemiddelde groei in Duitsland. Om de vijf procent groei te realiseren, zal Metro het toch van het buitenland moeten hebben. Met name van de ontwikkeling van cash & carry in opkomende markten in Oost-Europa en in Indonesië.

Zelfs het schier onaantastbare Wal-Mart heeft het in de Amerikaanse thuismarkt al geruime tijd niet gemakkelijk. “De thuismarkten zullen van cruciaal belang blijven voor Carrefour, Metro, Tesco en Wal-Mart”, zegt Denney-Finch. “Maar zij zullen ook steeds meer afhankelijk worden van de opkomende markten om hun sterke groeicijfers te kunnen volhouden.”

Verdubbeling aantal Tesco-hypers in China

Zo zal China een uiterst belangrijke markt worden voor zowel Tesco als Carrefour. “China zal goed zijn voor 17 procent van Tesco’s internationale groei in de jaren tot 2015”, zegt Cecile Riverain, IGD’s internationale research manager. “Hoewel Tesco in China kleiner is dan Carrefour en Wal-Mart, zal het daar snel groeien.”

Riverain verwacht dat Tesco het aantal Chinese hypermarkten nagenoeg zal verdubbelen van 114 nu naar 196 in 2015. “Tesco bouwt ook aan merkentrouw via het huismerk en door een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Maar de concurrentie is sterk. Ook van een lokale retailer als China Resources Enterprise.”

Carrefour sterk afhankelijk van China en Brazilië

Naast de Franse thuismarkt is Brazilië al jarenlang de tweede belangrijke markt voor Carrefour. China – net als Brazilië een van de BRIC-landen – zal ook sterk aan belang winnen voor het voortbestaan van de Franse retailmultinational.

“China zal in 2015 voor zelfs 21 procent verantwoordelijk zijn voor Carrefour’s omzetgroei”, voorspelt Riverain. “Carrefour heeft veel activiteiten in Europa, waar het groeitempo laag zal zijn. Dat betekent dat het nóg afhankelijker wordt van China en Brazilië om het internationaal vol te kunnen houden.”

Wal-Mart: multinational en multi-channel

Voor Wal-Mart voorziet Riverain ook veel groeipotentieel in online. Zeker in China. “E-commerce in China groeit heel snel en het meerderheidsbelang dat Wal-Mart onlangs nam in de Chinese online retailer Yihaodian bewijst dat de Amerikaanse retailer hierop wil inhaken.”

Niet alleen in China, maar overal waar Wal-Mart actief is, zijn er omzetkansen omdat Wal-Mart volgens Riverain flink investeert in online retailing en zich multi-channel ontwikkelt. “Wal-Mart stuwt de online sales door de digitale technologie-divisie Walmart Labs, die verschillende initiatieven heeft ontwikkeld in zowel mobile als social commerce.”