Walmart’s Dutch Treat

Posted by on nov 15, 2012 in blog bericht, home, Internationaal, nederlands, Nieuws

De Goodies van deze maand

Walmart heeft iets nieuws: een abonnement voor een maandelijks verrassingspakket met vijf tot acht nieuwe levensmiddelen. Allemaal geselecteerd op hun ‘wow!’-factor. Als een lid van Walmart’s proefpanel het product ‘wow!’ vindt, mag het in het pakket. Tenminste, als de leverancier ook even wil aftikken…

Dit laatste staat overigens niet op de website van Goodies, zoals Walmart’s nieuwe initiatief heet. Alleen een e-maillinkje om als leverancier nadere informatie te vragen. ‘Are you a vendor? Learn how to get in the box’, staat onderaan de homepage. Verder blijft deze vraag onbeantwoord – uiteraard heb ik een mail gestuurd – maar het antwoord laat zich raden.

Walmart eet hier van twee walletjes: leveranciers betalen om de producten te mogen leveren (tenminste, dat kun je op je klompen aan voelen) en de klant betaalt 7 dollar om elke maand een pakketje thuisbezorgd te krijgen. Een pakketje met producten die (nog) niet verkrijgbaar zijn in de winkels van Walmart. Wel zijn ze online in grotere verpakkingen te bestellen in de Goodies Store.

Naast het maandelijkse abonnement van 7 dollar, drukt Walmart de klanten op het hart om vooral een beoordeling te geven van de producten. Als ze dat doen, kunnen ze punten sparen die recht geven op een beloning. Wat dat inhoudt is onbekend. Het zal wel om korting gaan op aankopen in de Goodies Store, of (gesponsorde?) presentjes.

Creatieve ideeën en suggesties die uit deze gesponsorde vorm van crowdsourcing voortkomen, leveren extra punten op. Die beoordelingen van de producten zijn op de site te zien. Daarmee doen die klanten dus ook nog eens werk voor Walmart, dat hiermee weer verder zijn voordeel kan doen richting leveranciers.

Is Walmart nu zo slim, of zijn de mensen die het gelag betalen (klanten en leveranciers) nu zo dom? Volgens Walmart zelf zijn er al ruim 3000 abonnees die ook nog eens allemaal druk bezig zijn met het invullend van de beoordelingsformulieren.

Walmart zegt dat het de delicatessen tegen een ongekend lage prijs aanbiedt. Veel lager dan de prijzen bij reguliere aanbieders van delicatessen. Zowel online als offline. Alhoewel… Goodies komt niet in de buurt van dé value for money-retailer van delicatessen: Trader Joe’s. Zolang Trader Joe’s puur offline blijft, ruikt Walmart online zijn kans.

Volgens Walmart stromen de aanvragen binnen, maar consumenten reageren ook sceptisch, zoals de reacties op een blog van een krant in Atlanta aantoont.

Bovendien moet Walmart het hebben van de medewerking van leveranciers. En zeg nou zelf, wie kan een verzoek van Walmart nou niet honoreren als ambitieuze foodfabrikant?

Voor Walmart is alles gratis. De bezoekers nemen hun eigen geld en goederen mee. Dat is Walmart’s Dutch Treat. Sterker, ze verdienen zelfs aan de Goodies Box. Zo zie je maar weer dat ‘out of the box’-denken geen rocket science hoeft te zijn.